2015 I Komunitní a vzdělávací centrum sv. Petra, rekonstrukce fary, Petrov 9
Autoři | Petr Todorov |
---|---|
Spolupráce | Lukáš Moštěk, Eva Staffová |
Místo | Brno, Petrov |
Studie | 2011 |
Projekt | 2012-2014 |
Realizace | 2015 |
Investor | Biskupství brněnské |
Autoři | Petr Todorov |
---|---|
Spolupráce | Lukáš Moštěk, Eva Staffová |
Místo | Brno, Petrov |
Studie | 2011 |
Projekt | 2012-2014 |
Realizace | 2015 |
Investor | Biskupství brněnské |
Autoři | Mojmír Kopecký |
---|---|
Spolupráce | Olga Šárka, Eva Wágnerová (zahrada) |
Místo | Brno |
Náklady | 16 mil |
Studie | 2011 |
Projekt | 2012 |
Realizace | 2013 |
Investor | soukromá osoba |
Masivní skrytá rekonstrukce meziválečné vilky. Morálně dožilá polovina dvojdomu je resuscitovaná a svěží pro dalších 100 let, s variabilní možností užívání bez dalších úprav. Stavba se nachází v urbanisticky cenné zástavbě vilových dvojdomů, tvořící dva městské bloky Králova Pole. Velkorysý investor částečně redukoval razantní použití současných výrazových prostředků. Při využití současných technických vymožeností je stavba připravená pro bydlení podle současných nároků. Při rekonstrukci bylo respektované původní tvarosloví a použité kvalitní materiály, dožilé prvky byly nahrazené kopiemi nebo moderními odlehčujícími prvky. Po drobných i zásadnějších dispozičních úpravách nabízí dům více příjemných prostorů v těsném kontaktu se zahradou. Do tří let bude i zahrada kouzelná, s kamennými zrcátky a ptačími napajedly.
Skrýt detailAutoři | Miloš Klement, Aleš Svoboda |
---|---|
Místo | Kostel sv. Jakuba v Brně |
Náklady | 30 mil. Kč |
Studie | 2007 |
Projekt | 2009 - 2010 |
Realizace | 2012 |
Investor | Město Brno |
Pod podlahou západní části kostela sv. Jakuba v Brně se nachází tříkomorová krypta která byla pravděpodobně zřízena v 17. století a po zrušení hřbitova v okolí kostela koncem 18.století sloužila jako karner, k uložení kosterních ostatků. Po naplnění a uzavření kostnice se na její celkový rozsah zapomnělo. Teprve při průzkumu Jakubského náměstí v r. 2001 byl celý komplex objeven. Bylo rozhodnuto uložit všechny ostatky, zbavené nánosů hlíny a nečistot, v důstojné, kultivované podobě. Ve střední části krypty byla vytvořena kaple a prostory kostnice byly doplněny uměleckými díly, vztahujícími se k duchovním tématům. Pro zpřístupnění veřejnosti byl vstup do kostnice umístěn mimo objekt kostela, z prostoru chodníku a parkoviště aut. Vstup je řešen novou podzemní halou s prodejem vstupenek a úvodními informacemi. Přístupná je schodištěm z náměstí, které lemuje kamenná zeď, z jedné strany výtvarně pojednána tesanými reliéfy pěti svatých, kteří měli přímou vazbu na kostel sv. Jakuba. Na opačné straně jsou vytesána jména významných brněnských rodů i osobností , které byly prokazatelně uloženy na hřbitově, či v kryptách pod sv.Jakubem. Kamenná stěna vytváří komorní prostor vedle vstupu do kostela, doplněný kovaným křížem, jako upomínkou na historický hřbitov.
Skrýt detailAutoři | Petr Todorov |
---|---|
Spolupráce | Klára Hrivňáková, Lukáš Moštěk, Olga Sobolová, Eva Staffová |
Místo | Velehrad, okr. Uherské hradiště |
Náklady | nevyčísleny |
Studie | 2010 |
Projekt | 2010 – 2011 |
Realizace | 2011 – 2012 |
Investor | Česká provincie Kongregace sester sv. Cyrila a Metoděje |
Jedná se o svažitý pozemek s jižní orientací za budovou kláštera řádu, původně nezastavěný. Základní situační řešení a regulační návaznost rozvíjí stávající situaci, která spočívá v zastavění ulice samostatně stojícími rodinnými domy nebo dvojdomy. Koncept prostorového a hmotového řešení je postaven na rozčlenění celkového podélného objemu domu na hmotu hlavní obytné části, orientovanou směrem po svahu a k jihu, a hmotu s obslužnými funkcemi, orientovanou do ulice a na sever. Svažitý terén současně umožňuje vytvoření dvou výškových úrovní, z nichž horní, vstupní, navazuje na niveletu ulice, kdežto spodní, obytná, vytváří osazovací rovinu domu s přímou vazbou na zahradu. Hlavní vstup do domu je veden z ulice v horní úrovni do komunikačního rozhraní mezi oběma hmotami, v boční části domu. Dispoziční řešení dále rozvíjí tento základní prostorový koncept. Obytné a pobytové místnosti jsou umístěny v hlavním, jižním křídle domu, obslužné místnosti a hala se schodištěm naopak v severním. Základní rozvržení obytné a obslužné funkce je vyjádřeno i materiálově navenek. Hlavní jižní křídlo je z cihelného, bíle omítnutého zdiva, severní je obloženo dřevem. Touto dvojí diferenciací je dosaženo dojmu odlehčenosti celku a lepších proporčních vztahů mezi jednotlivými částmi domu. Mezera mezi oběma křídly je využita pro boční osvětlení a hlavní vstupy. Dřevěná konstrukce balkonu a terasy, přiléhající k omítnutému křídlu z jihu v místě obytného prostoru, tvoří „přechodovou zónu“ domu směrem do zahrady a pomocí slunolamů jej současně chrání před sluncem a přehříváním.
Skrýt detailAutoři | Mojmír Kopecký |
---|---|
Spolupráce | Tomáš Hrubý, Kateřina Riedlová |
Místo | Brno, Židenice |
Studie | 2006 |
Projekt | 2008 |
Realizace | 2011 |
Investor | soukromá osoba |
Autoři | Miloš Klement, Aleš Svoboda |
---|---|
Stavební část | Olga Sobolová |
Místo | Brno, Zelný Trh |
Náklady | 70 mil. |
Projekt | 2008 |
Realizace | 2010 |
Investor | Město Brno |
Svým rozsahem je prostor pod Zelným trhem nejatraktivnější částí brněnského podzemí. Pod náměstím bylo objeveno množství sklepních prostor mnohdy navzájem oddělených. Některé části podzemí byly vážně poničeny a další znehodnoceny nevhodným statickým zajištěním – betonovými nástřiky. Sanací a propojením jednotlivých sklepních komplexů došlo ke vzniku sklepního labyrintu s různě velikými objekty s proměnlivými výškovými úrovněmi. Dělí se na část prohlídkovou (turistickou) a na část pro kulturně společenské využití. Obě tyto části mohou být provozovány společně nebo samostatně, nezávisle na sobě. Navíc propojením se sklepením divadla Reduta je možno počítat s využitím pro divadelní produkce. Pro společensky fungující využití jsou sklepy labyrintu doplněny hygienickým zázemím, výtahem a vzduchotechnikou. Prohlídková část labyrintu slouží jako expozice související s historií Brna, se způsobem využívání sklepních prostor v historii pro uskladnění potravin, pro alchymistické pokusy, léčitelství a výrobu léků , či jako trestnici a mučírnu.
Skrýt detailAutoři | Miloš Klement, Aleš Svoboda, Petr Todorov |
---|---|
Místo | Dominikánské náměstí Brno |
Náklady | 16 mil. bez spodní části |
Projekt | 2003 – 2008 |
Realizace | 2010 |
Investor | Město Brno |
Bývalý mincmistrovský dům na rohu Panenské ulice a Rybného trhu (Dominikánské náměstí) zabíral téměř třetinu celkové plochy dnešního náměstí. Po asanaci historického objektu začátkem 20.stol. zůstalo pod povrchem náměstí sklepení s původním, raně gotickým zdivem a částečně porušenou klenbu s lunetami. Při provádění přístupové chodby do prostorů Nové radnice byla odhalena původní studna ze 13. století. Po rekonstrukci sklepa zde byla vytvořena expozice gotických fragmentů z kaple sv. Václava, která stála v minulosti na rohu Dominikánského nám. a ulice Veselé. Pro zpřístupnění veřejnosti bylo rozhodnuto řešit vstup do těchto míst vstupem přímo z ulice Panenské. Pro tento účel bylo využito šest sklepních prostorů, které se nachází pod Novou radnicí. Vzájemným propojením všech místností se sklepením domu mincmistrů vznikl zajímavý komplex sklepů dokumentující různé slohové etapy. Byla zde zřízena expozice mapující vývoj Dominikánského náměstí ve středověku, jako centra moravského a brněnského mincovnictví. Dále je zde dokumentována asanace významné gotické památky kaple sv.Václava, domu mincmistrů a cisterciáckého kláštera založeného Eliškou Rejčkou. Část sklepení je vybavena jako audiovizuální galerie pro prezentaci historie a současnosti města Brna.
Skrýt detailAutoři | Vladimír Čuhel, Michal Říčný |
---|---|
Místo | okolí Českých Budějovic |
Studie | 2008 |
Projekt | 2009 |
Realizace | 2010 |
Investor | soukromá osoba |
Autoři | Mojmír Kopecký |
---|---|
Spolupráce | Jarmila Vojtěchová |
Stavební část | Jelena Balíková |
Místo | Brno, ulice Zázmolí |
Studie | 2004 |
Projekt | 2004 - 2005 |
Realizace | 2009 |
Investor | Tomáš Svoboda |
Autoři | Vladimír Čuhel, Michal Říčný |
---|---|
Místo | Brno, ulice Drobného |
Studie | 2007 |
Projekt | 2007 |
Realizace | 2008 |
Investor | soukromá osoba |
Autoři | Vladimír Čuhel, Michal Říčný |
---|---|
Místo | okolí Brna |
Studie | 2006 |
Projekt | 2006 - 2007 |
Realizace | 2008 |
Investor | soukromá osoba |
Autoři | Miloš Klement, Tomáš Rusín, Petr Todorov, Ivan Wahla |
---|---|
Spolupráce | Tomáš Kratochvíl, Petra Menšíková – Petrovská, Petr Mutina |
Místo | Kopečná 37, Brno |
Náklady | cca 150 mil. Kč |
Studie | 2005 |
Projekt | 2006 |
Realizace | 2006 - 2007 |
Investor | HTT Brno, spol. s r. o. |
Nově navržený obytný blok uzavírá a nově vymezuje nároží ulic Kopečná a Leitnerova. Odsunutím uliční fronty oproti původní zástavbě v ulici Leitnerové, je dosaženo dostatečného oslunění a osvětlení západní strany domu, vytvoření prostoru před vstupy do domu a návaznosti uliční fronty na rohový dům Kopečná - Pekařská. Orientace bytů v křídle do ulice Leitnerovy je východ-západ, křídlo do ulice Kopečné je orientováno sever – jih, s otevřením části fasády na západ. Domy jsou rozděleny do čtyř bytových sekcí – tři jsou orientovány do ulice Leitnerovy, jedna do ulice Kopečné. V každé sekci jsou různé kombinace bytů dle jednotlivých podlaží: dva až čtyři byty na schodišťové jádro. Vstupy do domů jsou vedeny přes bezbariérovou rozšířenou rampu, vstupní závětří a vstupní halu se schodištěm a výtahem. Celý blok má 66 bytových jednotek a v podzemí domu je 83 parkovacích míst. Část parteru je využívána pro obchody a služby. Architektura je výsledkem přemýšlení o urbanistickém a architektonickém kontextu domu. Jednotlivé sekce bloku jsou výškově odstupňovány v souladu se spádem Leitnerovy ulice. Schodišťová jádra jsou z důvodů osvětlení vysunuta s mírným zešikmením oproti uliční frontě a přirozené rytmizuje uliční fasádu v ulici Leitnerové. V ulici Kopečné vytvářejí prostorové členění fasády předsunuté arkýře s lodžiemi. Obě uliční fasády jsou z režných lícových cihel, okna dřevěná. Zadní fasáda směrem do dvora je omítnuta a členěna horizontálními lodžiemi s francouzskými okny. Zásadní význam má vnitřní, prostorově uzavřený dvůr, který je parkově upraven, opatřen dětskými hřišti. Je tak umožněn volný, bezpečný pobyt dětí.
Skrýt detailAutoři | Mojmír Kopecký |
---|---|
Spolupráce | Jarmila Vojtěchová, Eva Wagnerová - zahrada |
Stavební část | PhDr. Dagmar Černoušková - SHP |
Místo | Brno, ulice Havlíčkova |
Studie | 2002 |
Projekt | 2003 |
Realizace | 2005 |
Investor | soukromá osoba |
původní stavba od mladého architekta Emericha Spitzera /?/ je NKP půvabná rohová vila drobného měřítka s pohnutým a neuvěřitelně paradoxním osudem, s dochovanou kostrou kvalitní zahrady stavbě byla vrácená původní vilová dispozice /od počátku byla pragmaticky předělená pro více uživatelů/ s původním účelem jednotlivých prostor a místností masívní skrytá rekonstrukce meziválečné vilky morálně dožilé konstrukce a instalace byly repasované, obnovené, doplněné do nejvyššího standardu současných požadavků na rodinné bydlení, s použitím ušlechtilých materiálů /teraco, travertin,světlá žula, mramory v interieru, pasířské repase bílého kovu a nové výrobky chromované původní suterénní dílna kloboučnictví se samostatným vstupem byla přestavěná na garsoniéru dcery nově byla zprovozněná plochá střecha s horní úrovní pobytovou, nižší zelenou krátce po dokončení stavba přišla z bezpečnostních důvodů o výraznou vertikálu štíhlého smrku na nároží pozemku problematická novodobá podezdívka oplocení z haklíkového zdiva byla ponechaná požadavek investora na bazén jsme s ohledem na malý komorní pozemek zahrady navrhovali jako podzemní s atriovým prosvětlením a výstupem do zahrady – tento záměr se prosadit nepodařilo zakázkové interiery se pod naším vedením nerealizovaly v plném rozsahu, hala, obývací pokoj a jídelna se realizovaly po ukončení spolupráce se stavebníkem pod vedením atelieru RAW pod dojmem devastace Spitzerova nájemního domu na ul.Helfertově bylo úsilí stavebníka velkorysé
Skrýt detailAutoři | Miloš Klement, Petr Todorov, Marcela Uřídilová |
---|---|
Místo | Brno, Líšeň |
Studie | 2000 |
Projekt | 2001 - 2002 |
Realizace | 2002 - 2004 |
Investor | soukromá osoba |
Volně stojící novostavba na okraji staré části Líšně ukončuje ulici s původní strukturou zástavby jedno až dvoupodlažních řadových rodinných domů, a to s ohledem na změněnou situaci v parcelaci - poslední dvě parcely se liší svým měřítkem. Architektonické řešení vyjadřuje změnu ve stavební struktuře - dům stojí na rozhraní staré a nové zástavby (panelové sídliště) - a pojímá zahradu jako volný prostor, který je propojen s interiérem domu vybíhajícími dřevěnými moly a průhledy francouzskými okny. Prostorové řešení se snaží zachovat intimitu parcely umístěním kamenné zdi s živými ploty a pergolou s popínavou zelení. Dům je dvoupodlažní, nepodsklepený se samostatně řešeným hospodářským objektem s garáží u severní hrany parcely. V přízemí domu je obytná část, v patře pokoje a ložnice, ve střední dřevěné nadstavbě je pracovna - vyhlídka. Architektonický výraz domu je založen na kontrastu základního zděného omítnutého korpusu domu s jeho hlavními funkcemi a obslužnými částmi domu, obloženými dřevěnými lamelami.
Skrýt detailAutoři | Miloš Klement, Tomáš Rusín, Petr Todorov, Ivan Wahla |
---|---|
Spolupráce | Tomáš Kratochvíl, Petr Mutina |
Místo | Brno, Královo Pole |
Náklady | 110 mil. Kč |
Studie | 2001 |
Projekt | 2002 |
Realizace | 2003 |
Investor | Městská část Královo Pole |
Původní objekt byl kvalitní historizující architekturou z přelomu 19. a 20. století. Jednalo se o zájezdní hostinec s bohatě zdobeným sálem, určeným k pořádání společenských akcí. Tento objekt byl v druhé polovině 20.století postupně devastován nevhodnými zásahy až do zcela nevyhovujícího stavu. Cílem projektu bylo vytvořit v této budově moderní kulturní komplex, splňující vysoké nároky na variabilitu. Centrum nabízející kulturní pořady, spolkovou činnost, společenské akce v kombinaci s možností využití restauračních a kavárenských zařízení, včetně využití parkového prostoru za budovou. Koncepce rekonstrukce hlavního sálu vychází z požadavku vytvořit univerzální prostor, umožňující pořádání široké palety kulturních akcí. Rozporuplná urbanistická a architektonická situace na pomezí města a periferie byla při hledání architektonického výrazu stavby zohledněna výškově akcentovanou dostavbou exponovaného nároží. Směrem do zahrady byl původní objekt dostavěn novou přístavbou, traktovanou pásovými okny a velkorysým otevřením foyeru pomocí prosklené stěny. Samotný historický objekt byl přestavěn v duchu citlivé rekonstrukce. Okolí bylo parkově upraveno s možností kulturního využití.
Skrýt detailAutoři | Vladimír Čuhel, Michal Říčný |
---|---|
Spolupráce | Kateřina Rýdlová |
Místo | Hluboká nad Vltavou |
Studie | 2001 |
Projekt | 2002 |
Realizace | 2003 |
Investor | soukromá osoba |